torsdag 1. oktober 2009

Foerste skoleuke

Naa er snart foerste hele skoleuke over. Har fortsatt ikke nett hjemme, men vi har blitt lovet det i morgen, saa faar vi se om det stemmer. I mellomtida har jeg en del aa fortelle om denne foerste uka.

Skolen
Vi er altsaa endelig igang med skolen. Egentlig burde jeg sitti og oevd paa kanji til i morgen, vi har 20 stykker vi skal kunne skrive og 20 vi skal kunne lese. I tillegg til lekseinnleveringer til omtrent hver eneste dag, og en hel masse gloser som maa pugges samt ny grammatikk. Det har gaatt greit denne uka, men det har vaert ganske mye ting vi har vaert borti foer i foerste kapittel, det virker som om det kommer til aa bli verre utover i semesteret.

Jeg har naa begynt aa faa noen ikke-norske venner her, traff foerst et par kinesere, en hawaiier og en spanjol paa utflukt i helga. Det var en eller annen kultur-utvekslingsgerie som var paa et annet campus tilknytta Josai-universitetet, hvor de hadde oppvisning av bl.a cheerleading, boksing, laging av omochi (spesielle riskaker) og hawaiisk dans. Ikke den typen man har sett paa film med kokosnoett-bikinier og 18 aar gamle jenter, men snarere damer fra 25-65 i lange kjoler. Hele greia var ganske saa interessant.

I tillegg har jeg naa bada i stillehavet (tror jeg. Er ikke doenn sikker, men vi kunne i hvert fall ikke se land, og vi er ganske sikre paa at vi sykla oestover). Det var svaere boelger der, litt som i badeland naar de sender kjempeboelgen, bare at her var det boelger hele tida. Mye morro for unga.

Kung Fu
Har naa vaert paa tre kung fu-treninger, og folka der er veldig koslige. I gaar ble jeg igjen til slutten av treninga, og fikk snakka med enda flere av de som var der, i tillegg var en av dem saa grei aa kjoere meg hjem, siden det uansett var paa veien. Jeg foelte virkelig at noe loesna i huet mitt etter aa ha blitt igjen paa den treninga, og da jeg kom hjem merka jeg at hjernen min fortsatt ville proeve aa tenke ting paa japansk. Jeg la meg med en herlig foelelse den dagen.

Det er veldig morsomt paa treningene, problemet er bare at de tar saa mye tid og jeg har saa mye jeg maa studere. De to siste dagene har bestaatt av aa dra paa skolen, bli igjen paa skolen og studere, kung fu, dra hjem og studere, legge seg. Saa jeg lurer veldig paa hvordan dette skal gaa.

Kung fu-folka er imponert over hvor fort Lorenzo og jeg tar det de laerer oss, som egentlig gjoer meg litt stolt. I tillegg begynner jeg aa kunne navn paa flere av teknikkene der, saa det er lettere aa foelge med paa hva de sier. Det er naa ogsaa et par jenter i klassen som har lyst til aa bli med paa kung fu naa, siden vi to har skrytt saa mye av hvor aalreit det er.

Film
Jeg har naa faatt redigert litt film fra pinsesamlinga (De Juventiske Leker), saa naar jeg faar nettilgang hjemme skal jeg faa lagt det ut paa internett. (vimeo.com). Saa naa haaper jeg aa faa redigert film fra Tokyo-turen vaar i helga, saa dere kan faa et lite inntrykk av hvordan det er her. Ble ogsaa inspirert her om dagen til aa starte en greie jeg vil kalle Matlaging Paa Mistanke, dere kan jo sjoel tenke dere hvordan det er aa proeve aa lage mat med instruksjoner man ikke kan lese.

Vel, jeg tror det er tid for aa studere litt naa. Sayoonara!

4 kommentarer:

  1. Høres morsomt ut :D
    Så bra at du har fått deg venner der, da lærer man jo ekstra fort.
    Gleder meg til Filmen ;D

    Lykke til videre :)

    SvarSlett
  2. Keto meg i brystet og heima meg i nakken!

    Sånn går jo mine dager og nesten, stå opp, jobbe, trene, spise, game bittelitt, sove :P Ittno problem det sjø!

    *kos*

    SvarSlett
  3. Jøss. Livstegn. Det fårn si.
    Jeg håper du får nett (som virker) snart. Jeg er jo slik nysgjerrig, vet du. Juhu. Vi snakkes! :D

    SvarSlett
  4. Flott å høre fra deg igjen ^_^
    Ser ut til at du koser deg der.
    Håper å få sett noen flere bilder snart også!

    SvarSlett