onsdag 7. oktober 2009

Tyfonvarsel og Special Edition Togane

Naruto Pub.
Sletta som omtales i denne bloggen.
Konkurranse: Finn en "feil". Førstemann til å svare rett i kommentarfeltet skal få et eller annet fint når jeg kommer hjem.
Huset mitt. Bildet er tatt fra brua på hovedveien. Jeg bor i første etasje, nummer to fra høyre. (Ida, husk dette til du kommer)


Morgendagens planer: Naturkatastrofe!
Neida, er ikke så ille. Men vi har fått varsel om at det er en tyfon som er på vei mot Japan, og som kommer hit til Togane på besøk i morra. Men den skal visstnok først treffe Kyushuu (den sørligste av de fire store øyene) og da kommer den til å miste ganske mye kraft, ifølge læreren vår. Så egentlig ingen grunn til bekymring, vi har bare fått beskjed om at det kanskje ikke blir skole i morra, og at vi uansett ikke under noen omstendigheter skal bruke sykkel den dagen.

Jeg kommer til å skrive mer om den her når den er over, og hvis internett funker da. Jeg regner med at japanerne har bygd nettverket sitt for å tåle sånne ting, siden de får tyfoner sånn par-tre ganger i året, men you never know. Så neste gang blir nok special edition Tyfon.

Special edition: Togane
Togane er da altså byen jeg bor i. Internett sier at den har cirka 60000 innbyggere, som tross alt er ganske lite, spesielt etter japansk standard. Førsteinntrykket av Togane er at det er en lang slette med en vei hvor en eller annen luring en gang satte opp en butikk, og så var det en til som satte opp en butikk, osv til det var en lang vei med masse butikker, og så har det kommet noe bebyggelse og jorder rundt det.

Vi har dog etterhvert finni et lite sentrum sentrert rundt togstasjonen, men fortsatt er inntrykket at det er et sted folk kjører gjennom for å komme seg et annet sted. Særlig hvis man ser på hvor mange biler det er på hovedveien i rushtida.

Jeg bor da ved brua som toget kjører under, sånn cirka midt mellom sentrum og universitetet. Tar meg ca 30 minutter å gå til skolen, 10-15 å sykle. Dere kan da sjøl tenke dere at dette er en ganske lang slette.

Togane ligger i Chiba-provinsen (tilsvarer norsk fylke), som er øst og litt sør for Tokyo. Det tar oss rundt halvannen time med tog å komme inn til Tokyo. På pluss-sida er det ikke så langt til Narita, som er der flyplassen ligger, så det bør gå ganske greit å plukke opp Ida når hun kommer.

Togane er ekstremt lite turistvennlig. Alt står på japansk overalt, og så godt som ingen klarer å snakke noe særlig engelsk. Dette inkluderer store deler av administrasjonen på skolen, skjønt lærerne våre og Kobayashi er hederlige unntak der. Og godt er det. Likevel, det finnes veldig lite info på engelsk, selv på en skole som kaller seg Josai International University. Så jeg mistenker at får en ekstra skygge når Ida kommer på besøk, med mindre hun får opp farta på japansk-læringa si. (hint, hint)

På den lyse sida har jeg opplevd de fleste japanere som veldig hjelpsomme, så det kompenserer noe for manglende engelsk. I tillegg har ganske mange resturanter bilder av maten sin, som også hjelper en god del. Litt verre med stoppestasjoner og togtabeller som er skrevet med kanji, det hele løses med å finne en japansk jente som skal samme vei som oss:)

Togane har heller ikke veldig mange turistmål som vi har sett så langt. Det finnes noen shinto-helligdommer rundt omkring, men ellers er det lite annet som er eksotisk og interessant. Med mindre man regner japanere og Japan sjøl som eksotisk og interessant.

For anime-geeks kan jeg fortelle at vi har Naruto Pub her i Togane, i tillegg har jeg vært både i Naruto og Sakura.

Ellers
Ellers har vi nå også fått dratt med et par av jentene i klassen på kung fu, dere kan jo lese om Wictorias opplevelse av det her: http://wictorianart.wordpress.com/2009/10/07/580/
Liten advarsel: Den er veldig detaljert. Men har bilde av meg som bonus :)

PS! Ønskelister til jul og sånt ønskes så fort som mulig, så jeg kan unngå å blakke meg helt rundt juletider. Alle oppfordres til å komme med forslag. Spørs om det innfris, men likevel:)

6 kommentarer:

  1. At de kjører på feil side av vegen. Antar det er det.
    Ellers synes jeg det er trivelig at du har med bilder og jeg er imponert over hvor mange ganger du greier å nevne navnet mitt i din egen blogg.
    <3

    SvarSlett
  2. At det er en veldig lang veg, med veldig få biler på?

    SvarSlett
  3. Haha, litt forskjell på standarden på de to bilan xD

    SvarSlett
  4. Velvel, ser ut til at Ida stikker av med seieren her. Se det, pusch, da blir det julegave på deg i år også:p

    SvarSlett
  5. Hvis de selger ramen på "Naruto Pub" så heter den ikke akkurat Naruto pga mangaen xD (mere pga lille søte fiskedingsen)

    *fnise* du har vært i Sakura *fnise* (cmon.. dats rich..)

    Merkverdig hvordan dere måtte finne en japansk JENTE som skulle samme vei... HMM... tror dette har noe connection til at de er mere hjelpsomme pga. det jeg fortalte deg før du dro! xD

    SvarSlett
  6. Med tanke på fonten de bruker på Naruto Pub-navnet, så tror jeg nok det er mangaen de har det etter. Eller en veldig stor tilfeldighet.

    SvarSlett