fredag 16. oktober 2009

Shinto, festival, rullebåndssushi, venner, Tokyofilm:)

Så, da har tiden kommet for å spre min O Store Kunnskap om Shinto og japansk religion generelt. Dette er basert på det jeg husker av det som har blitt sagt i timene mine om japansk samfunn og politikk, samt de få forelesningene jeg hadde i japansk religion før jeg droppa ut av det faget.... det blir dertil generaliserende og unyansert, så ta det jeg skriver derfor med en tønne eller to med salt, og Shoko, du må gjerne få lov til å rette på meg!

Religionsbegrepet i Japan
Religionsbegrepet til japanerne skiller seg på noen vesentlige punkter fra hvordan man ser på det i vesten. Det viktigste er kanskje at man i Japan i liten grad har noe behov for å tro på _en_ religion. Kristendommen har jo sin "du skal ikke ha andre guder enn meg", mens japanerne på sin side gjerne blir skrevet inn i Shinto-helligdommer når de blir født, en del av dem gifter seg i en kristen kirke, og blir gravlagt ved et buddhistisk tempel.

Bakgrunnen for dette er at religiøs praksis i Japan prøver å være så inkluderende som mulig. Det viktige er at man er med på fellesskapet, ikke hvorvidt man tror på hva det enn dreier seg om.

Jeg vet desverre ikke nok om Shinto til å kunne si så mye om det, men kort fortalt dreier det seg om at det finnes guder for stort sett hva som helst hvor som helst, som det er greit å holde seg på god fot med for at det skal gå bra med deg.

Uansett, denne fellesskapsgreia fikk vi virkelig føle forrige helg. Det dukket plutselig opp en festival her i Togane like ved der vi bor, så vi gikk for å se på. Det var satt opp scene og ymse boder på to steder med cirka 200 meters mellomrom.

Så langt virker det som en ganske "normal" festival-greie, også etter norske standarder. Det som var spesielt, og litt vanskeligere å beskrive, var stemninga. Kort tid etter vi kom inn ble Lorenzo dratt med bort til en av bodene med mat, og plutselig kom det folk for å servere oss øl, sake, juice og en matrett etter den andre. Og det var tydeligvis gratis for oss, fordi vi var gaijin. Videre satte det seg noen eldre japanere bort til oss og begynte å spørre oss om hva vi gjorde i Japan og hvordan vi likte oss her også videre også videre. Litt seinere på kvelden kom et par-tre til av nordmennene dit, det første som skjedde var at det ble rydda plass til dem ved et bord med japanere, de ble plassert der og fikk samme oppverting som vi som kom tidligere på kvelden. Bildet: Meg sammen med shinto-presten.

I det hele tatt fikk vi følelsen av at her skulle vi jammen inkluderes og oppleve japansk kultur og kose oss. Mistenker dog at et par av disse eldre herremennene hadde litt mindre edle motiver ovenfor noen av blondinene våre, men så sin sak.

Dagen etter var folk ute i gatene med gudene sine, som da etter det jeg har skjønt har bolig i den greia de bærer på på bildet under. Her rusla de ivei, hadde drikke- og spise-pauser, slengte denne gudegreia si opp og ned (ikke spesielt forsiktig), rundt i ring og i det hele tatt hadde et stort fokus på å ha det morro og fint. Den tidligere omtalte Lorenzo ble dratt med på å bære denne guden rundt, men jeg var desverre ikke der og fikk sett det. Hvis det er en ting jeg gjerne skulle importert til Norge, er det den følelsen vi fikk den helga:)

Ellers har jeg da begynt å få litt ymse japanske bekjente/venner, som igjen fører til at jeg merker at japansken min har begynt å bli mye, mye bedre. Nå har jeg to samtalepartnere, som jeg skal treffe i morra, og dra til Chiba med, jeg har ei på MSN som jeg snakka med til klokka to på natta i går, traff et par av samtalepartnerne til Karianne i dag, samt fikk med fire av japanerne fra Kung Fu-klubben på å spise sushi. Kan i den forbindelse nevne at rullebåndssushi smaker ganske så som så, jeg har spist langt bedre sushi i Norge, for å si det sånn. Så jeg vet nå hvor jeg IKKE skal ta med Ida for å spise når hun kommer hit.

Ellers fikk jeg vite i går at det kung fu-mønsteret Lorenzo og jeg har lært visstnok er det de har til svart belte i den klubben. De får riktignok svart belte etter et år, så jeg vil si det er ganske billig, men vi er tydeligvis ganske barske likevel.

Nå har jeg forøvrig fått gjort ferdig filmen fra Tokyo, så hvis noen føler for å se den kan dere gå inn her: http://www.vimeo.com/7061449

Det var alt for denne gang:)

2 kommentarer:

  1. så SØT video! Ser ut som dere har kost dere kjempemye den tiden dere har vært der!!!

    Gleder meg til nye innlegg
    Hilsen Helene

    SvarSlett
  2. Den første tanken jeg gjorde meg da jeg så det øverste bildet var "Ebony and ivory".

    Nå, etter litt refleksjon, er jeg mer på vei mot "Man in black" (ikke film, musikk.)

    SvarSlett