onsdag 7. oktober 2009

Tyfon special

Jaja, da har jeg opplevd en tyfon. Eller i hvert fall utkanten av en. Ifølge værmeldinga som jeg har fulgt litt med på har den gått cirka midt gjennom landet fra sør-vest til nordøst, og Togane var helt i utkanten av den kraftigste radiusen, hvis jeg skjønte det kartet riktig. Det har likevel vært noen større ødeleggelser andre steder i Japan, så bilder fra Ibiraki (eller noe sånt)-provinsen, som er nabo-provinsen vår. Ymse tak rivi av, noen hus som har kantra, skipscontainere som er blåst ymse titalls meter bortover. Jeg har fortsatt ikke fått med meg om noen er skada, men uansett kan jeg melde til min bekymrede mor og hønemor (dvs Ida) at vi er utenfor faresonen her:)

Det var fascinerende å se skyene fly så fort som de gjorde. Det minte litt om naturprogrammer hvor de skal vise at tida går og kjører fortfilm. I tillegg var det ymse solgløtt mellom de skyene, og nå er det skyfri himmel jeg kan se her fra rommet mitt. I tillegg ble det ikke noe skole i dag, så jeg har bare sløva her hjemme, og vært litt sammen med resten av Casa Monarie Heart Crew.
Skulle gjerne lagt ut noen bilder av tyfonen, men det er litt vanskelig å ta bilde av vinden, som dere kanskje skjønner....

I stedet får dere et bilde av en fin solnedgang vi hadde her, og av en japansk hage. Sola går veldig fort ned her, jeg så de nydelige fargene som dekka hele himmelen fra vinduet mitt, og innen jeg var oppe på brua for å ta bilder var det sånn som på bildet her. Det er snakk om en time fra sola er oppe til det er helt mørkt her. Ifht det andre bildet er det langt fra alle japanske hager som ser sånn ut, men den stilen på å stelle naturen har vi finni igjen ganske mange steder rundt om her, inkludert i en rundkjøring i Tokyo. Så jeg tillater meg å kalle det typisk japansk, eller i hvert fall typisk ikke-norsk:)
Neste gang: Japansk navngivning av produkter og butikker, så følg med! Hvis noen har noen ønsker om hva jeg skal skrive om, mottas de forøvrig med takk.

3 kommentarer:

  1. Hvordan var vinden hos dere da? Kjente dere at det var en tyfon og ikke en bris?

    En aldeles nydelig hage, med noen merkverdige figur-busker xD HaHaHaHa :P

    SvarSlett
  2. Oh yes, dette var mer enn bare en bris. Hørte det rista i ymse ting i huset her.

    Og det er nettopp måten de former buskene på som gjør det kult, synes jeg:)

    SvarSlett