torsdag 24. september 2009

Skolestart og mer Tokyo

Som dere kanskje skjoente fikk jeg ikke til aa legge ut flere bilder fra Tokyo. Har fortsatt ikke faatt nett hjemme, saa det faar vente enda litt til. I mellomtida faar dere noeye dere med vanlig skrift.

Tokyo
Har naa vaert i Tokyo for tredje gang, med det som naa heter Casa Monarie Heart Club. Casa Monarie er da stedet jeg bor, og Casa Monarie Heart Club er da folka jeg bor med, de samme som var med til maid cafeen, derav navnet.

Vi har naa faatt vaert i Imperial East Garden, som er ganske saa fint. Det ligger like ved Tokyo station, og er saa absolutt verdt en tur hvis man kommer hit. Ikke saa mye fargerike blomster, men et rolig, fint og groent sted omgitt av skyskrapere.

Ellers har vi ogsaa vaert innom Shibuya, Harajuku og Shinjuku, som er shoppingdistrikter alt sammen. Vi hadde haapa aa se noen freakshow-ungdommer der, men ble desverre skuffa. I tillegg har vi naa skjoent det meste av togsystemet i Tokyo (litt verre med t-banen, men det faar saa vaere)


Skolen
I dag begynte vi endelig paa skolen. Det er ganske saa fint, etter aa ha hatt 4 maaneder ferie, og i tillegg loka rundt i Japan uten noe spesielt aa gjoere i to uker. Kunne sikkert dratt mer paa sightseeing, men det er litt vanskelig naar man ikke vet hvor man skal dra. Haaper jeg kan faa noen japanske kompiser som kan ta meg med et eller annet goeyalt sted.

I hvert fall er vi naa i gang. Dagens gledelige overraskelse nummer 1 var at vi har Akiko som laerer i det ene faget, hun var ogsaa hjelpelaerer for oss i Oslo da hun var utvekslingsstudent. Hun er hyggelig og grei aa snakke med, og japansken hennes er lett aa forstaa. Gledelig overraskelse nummer 2 var at vi visstnok kan faa leie sykler fra og med i morra. Det vil si at vi kan komme oss litt lenger ut av Togane enn vi har vaert saa langt, og det skal bli fiiiiiiint.

Paa skolen skal vi ha fire fag. Lesing, grammatikk, kultur og oeving til japanese language proficency test. Akiko er laerer i det siste, og vi fikk proeve oss paa en del av den i dag. Jeg klarte ca 43 av 50 multiple choice spoersmaal med kvalifisert gjetting og god opplaering fra Oslo, saa den burde gaa veldig greit med et halvt aars oeving i tillegg....

Ellers
Ellers fordriver jeg dagene med aa lese, studere, trene, lage mat paa mistanke og spille PC-spill. Blir gjerne litt for mye av det siste, men det faar saa vaere. Vi har foroevrig hatt rundt 24 graders temperatur her, saa jeg har kommet til sommeren.

Har ogsaa funnet litt ut av klubbene paa universitetet. De har ikke Taekwondo her, saa da blir Ida lykkelig, siden hun faar samme beltegrad som meg naar jeg kommer hjem. Derimot har jeg tenkt aa trene enten Shaolin Kung Fu eller "Japanese Martial Arts", hva enn det siste er. Skal proeve aa finne ut av det i morra. Haaper ogsaa aa kunne plukke opp noen vennner i en av de klubbene.

Vel, det faar vaere nok for denne gang. Haaper jeg faar internett hjemme snart.

3 kommentarer:

  1. Du må lete mere etter freakshowungdom! Og spycamera-snappe de! : D

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å høre om akiko sensei ^_^
    Kos deg så mye der!!!

    SvarSlett
  3. Hmm.. 43 av 50. Hadde det vært spansk-prøven min, hadde jeg fått høre det resten av året :S
    Du får prøve å hacke deg inn på naboen sitt nett. Det gjør jeg (det er uten beskyttelse da, men det vet ingen), når mitt ikke funker, hvis det er noen naboer som har da xD
    Lykke til videre med skolen og de Kung Fu Art greiene dine :)

    SvarSlett